Kisah Celoreng Biru KU part 2

"Tentang mereka" dan "Aku dan Delta"

بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم .‎

Assalamualaikum, salam khidmat negara, salam 1 Mesapol dan salam 1 Malaysia.
(masihdalammodPLKN)

First of All, Alhamdulillah, Alhamdulillah dan Alhamdulillah..


sebab saya telah sah tamat latihan PLKN pada 15 hari bulan 3. Tapi biarpun PLKN saya suda tamat tapi saya akan tetap sambung kisah celoreng biru saya. ok? 
 Dan seperti yg sya telah janjikan saya akan bercerita tentang sahabat2 saya sepanjang di  Kem PLKN mesapol Sipitang.. ala mcm "aku bercerita " laa ne.. hehe.. ( mcm novel RAM)

Dengan Takdir Allah di PLKN saya berjumpa dengan ramai kawan. Pelbagai bangsa, perwatakan dan latar belakang. Tapi hasil gabungan kami semua telah mencipta 1 melody yang indah. Kira sama juga dengan music, gabungan pelbagai jenis instrumen music boleh menghasilkan melody yang menarik dan indah. Bukan hanya instrumen music saja tetapi juga benda2 yang boleh mengeluarkan bunyi seperti tin, botol, buku dan macam2 lagi. 
bunyi tin??.. menarik?..botol?..kotak?.. 
kalau  botol berisi batu di goncang memang mengeluarkan bunyi dan bunyi tanpa ada daya tarikan la.
Tapi kalau menggabungkan semua jenis bunyi2 tu di tambahkan dengan sikap perpaduan, satu melody akan terhasil. ya!! apa yang penting adalah perpaduan.




KISAH MEREKA DAN AKU.. 
siapa mereka????....


Dari kiri-
Ummu - Budak SMKA Limauan yg ceria.
 Adira - org kundasang bah! 
Nizzah - Kawan ku yg tabah dan suka membaca! Juga penyuntik semangatku..^^
Nani - Sempoi dan mw kahwin org bajau katanya..(ada2 syak kau)
Mila - Aktif sukan!!




Gmbr time d dewan ^^



Dari kiri-
Michi -Budak yg happy go lucky!
Farah- ala2 najwa latiff..(suara da sedap)
Nonoy- Adik kami.. hehe
Waraudah- Org yg di percayai (ada kisah, hehehe)
                       Didy (di belakang) - Pro main gitar.. (sioknya!)



Dari kiri-
Shah - manje2..^^
Ana - Talented dlm bab2 melukis (ee jeles)  :)
Ain - Budak teknik yg pndai memasak.. hehe
Atie - Kawan sekelas dan kwn saya bercerita time basuh kain..kn atie?..
Nurul - Penulis Diari yg hebat..hihi



Dari kiri-
Fera - Seorang yang aktif sukan.. lebih2 lagi bola tampar dan bola jaring..^_^
Bolo - Artis kami kompeni Delta...^^
Yen - Kami selalu confuse bila kwn2 lain panggil..saya 'yan' dia 'yen'..Dia ne Half chinese..a.k.a Lizie
Dora - Ala2 patung barbie.. juga orang kuat kompeni kami.. gambatee!!



Steph - Terserlah kasih sayangmu... ^_~ half chinese..
Fasih berbahasa cina..



  Menunggu roll call.. (aiya lama banar) hehe



Neez with Chelsea
Ok nak Cerita sikit, Chelsea adalah penolong ketua kompeni kami, seorang yang sangat di senangi dan komited dengan tugas yang di beri. Kami juga menggelar dia ne.. "IKAN PAUS" hehe..
Saya masih ingat perkataan yang Chelsea selalu sebut 'Terbaik dari ladang'..(ada2 jk la)..^^




Siapa punya kerja la ne-.. Chelsea a.k.a Balqis... 
Time ne Chelsea mahu sangat test pakai tudung... Siap mahu berniqab katanya.. hehe



ok,, yang hujung sebelah kanan tu adalah ketua kompeni kami, namanya Fatin Kamila..
Nampak kan dia ada pakai pangkat pada baju celoreng tu ^^.. Tapi kecian atyn, pada minggu akhir latihan tangan dia terseliuh dan tidak dapat mengetuai kami untuk kawad. 1 penghargaan juga untuk atyn dan chelsea sebab menjadi orang kuat dalam kompeni kami. (We love Delta)




Shou li a.k.a Amoy- Ceria dan peramah... tdk fasih bahasa melayu.hihi..(jgn marah amoy)




Amoy,steph,Jez,Suha, Shera...
Cerita sikit ok..
Jez- From KB same with me,. orang bertanggungjawab menceriakn Dorm kami iaitu blok G-embira.
Suha - Selalu menari robot time senam seni 1 malaysia ( apa lagi kami pun ketawa la) ^_~
Sheraa - orang paling semangat untuk buat yell.. :)




Farhana with Ummu...
Tentang Ummu saya sudah cerita sikit kan.. Tiba pula masa mahu cerita tentang Farhana..
Dia ne muka ala2 british-sian kan.. Farhana ne asal semenanjung tapi suda lama menetap di sabah.. seorang yang pendiam dan kadang2 macam tiada perasaan.. but dont judge the book by its cover.. hehe



Jilly - berbangsa dusun tapi fasih berbahasa cina. Happy go lucky!!
Viane - orang kb marii!! hehe... saya ingat dia berabis minta something dari saya sebagai kenangan.. saya pun bagi la keychain saya pada dia. Dan saya dapat penyepit rambut.. thank you viane..^^


AND NOW!!
Saya mahu memperkenalkan 5 orang kawan saya, kira yang yang paling rapat la. Tapi walaupun begitu ada juga kawan2 lain saya rapat juga. Tapi kami berenam ne memang sentiasa bersama. Kawan2 lain pun suda label kami sebagai geng la konon.. hehe...

JENG...JENG..JENG...


Yanie-Qiela-Sue-Fyrah-Najwa-Fyna

Dari kiri-
FYRAH - Seorang yang saya rasa agak matang, mempunyai sifat kepimpinan. Dia ne ala2 ustazah juga yang selalu bagi saya nasihat. Berpesan2 ke Arah kebaikan kan..^^
Fyrah ne juga pembekal makanan untuk kami.. (ada2 jk makanan dia) ish, ketara la kuat makan makan kan. Fyrah juga seorang yang sangat caring..:)

Yanie - itu saya pemilik blog yang tidak seberapa ini..^^

QIELA - Pendengar setia kepada semua cerita2 saya. Cerita tentang sekolah, kawan2, family..
Dan rupa-rupanya dia juga merupakan seorang sahabat baik kepada bekas classmate jga roomate saya dulu.. Kila ne kalau bercakap bahasa bajau, teramatlah pelatnya..almaklum bajau tulen.. Juga seorang yang sangat tinggi sikap patriotisme-nya. Bercita-cita menjadi seorang tentera. Honestly, dialah orang pertama yang saya jumpa berani cakap "saya berani mati untuk mempertahankan negara". (tabiklasamakw)

SUE - Lebih sinonim dengan panggilan 'Keruak' dalam kalangan kami..Sebab dia ne suka bercakap.. kejam kh?.. tidak la, kami terbiasa sudah dan dia pun lagi suka. Daripada apa yang dia cerita kan kepada saya, saya rasa dia seorang yang sangat penyayang. Berazam besar ingin menjadi insan yang lebih baik.. setiap malam sebelum tidur kami mesti bercerita.. katil kami bersebelahan saja..

FYNA - merupakan yang paling tinggi antara kami berenam . Paling siok panggil " saging saba' " atau dalam bahasa melayunya Pisang sabah.(entah idea siapa la ne)  Seorang yang menepati masa dan tidak suka melihat orang yang lembapp ( gelaran kami kepada yang selalu lambat). Seorang yang hatinya mudah tersentuh. Senang saja mengeluarkan air mata. Saya masih ingat dia menangis semasa saya menyampaikan puisi sebab rindu dengan arwah bapanya. (scene tu memang sedih)

Najwa - seorang yang juga hatinya mudah tersentuh, beriltizam ingin menjadi insan yang lebih baik selepas keluar dari PLKN..suka berterus terang dengan orang yang di percayainya. Dia juga paling lawa dendo la tapi seorang yang simple.. (betul bh kaann?).ehe..Bule di gelar ratu maggi sedap sama juga dengan kila dan fyna. Hal yang paling saya ingat tentang dia adalah " dia orang yang paling komited semasa ada praktikal mengafankan mayat time di surau".. najwa bahh tu.. ^^


OK.. Sebenarnya ada banyak lagi saya mahu cerita mereka. tapi mungkin setakat itu sahaja la..

Juga kepada kawan2 yang saya tiada ceritakan tentang mereka im sory...
 'saya cari2 gmbar kamu tapi tidak jumpa'.. saya tidak lupa kamu juga syarah, suhan, sia, nicklo, nabe, tinie, meily, Anne, Tina, Musliha, Yati, golena, daya... ramailagiii........

DAN INILAH KITA SEMUA (WIRAWATI DELTA kmpln1/siri10)


Bendera yang kami sayangi..


Biar hitam muka biar penat berkawad biar mata jadi panda sebab kurang tidur biar baju kotor 
juga
walau kadang2 ada perselisihan paham
kita tetap bersama sebab kita ada
"kasih sayang"
dan
"Semangat setia kawan"

dan
"kita saling memerlukan"

Ini lagu tema kita kumpulan 1/ siri 10 Kem PLKB Mesapol Sipitang Sabah.

Lirik Lagu Sahabat - Najwa Latif

Kau ada dikala ku suka
Dikala ku duka
setiap tangisan dan juga ketawa
Kau ada dikala ku perlu
setia menemaniku
Pegang erat tanganku bila aku jatuh

Kau lah yang selalu
Selalu menemaniku
Mendengar kisah pahit manis
Hidup ku

Kau lah yang di situ
Setia menunggu ku
Kau lah yang satu
Menjadi sahabatku

Ku tahu ku kan selalu ada
Pada dirimu
Dan ku harap kau juga rasa begitu

Kau lah yang selalu
Selalu menemaniku
Mendengar kisah pahit manis
Hidup ku

Kau lah yang di situ
Setia menunggu ku
Kau lah yang satu
Menjadi sahabatku

Kau lah yang selalu
Selalu menemaniku
Mendengar kisah pahit manis
Hidup ku

Kau lah yang di situ
Setia menunggu ku
Kau lah yang satu
Menjadi sahabatku


Sahabatku.




..Semoga dapat bertemu mereka semua lagi dalam keadaan yang lebih baik..

Itu saja yang untuk coretan rasa pada kali ini, dont worry part yang seterusnya akan menyusul..
Akhirulkalam, semoga hidayah itu tetap kemas dalam genggaman.. 
tiada daya dan kekuatan melainkan daripada Allah SWT..

3 comments:

Zafirah Ripin said...

bestnyaa banyak kawan baruuuu!

Unknown said...

Saya suka!!

Unknown said...

Memang siok.. tunggu entry yg sterusnya ok!!!

 

Followers