"Kisah Budak Sekolah" dan " Kisah Kura-kura dengan Arnab".


Hello! hye there~

Hari ini saya nak menceritakan satu kisah
^_^


Kisahnya bermula pada 18 mei kelmarin, aku, mama, kakak on the way nak balik rumah dari pekan kota belud laa (mana lagi.. ngee).. my kakak drive.

 Sampai di area Kg. Timbang Dayang, adalah sekumpulan budak-budak sekolah menengah bermotorsikal di hadapan kami.
 Aku sempat juga kutuk budak-budak tu, sebab seorang pun tak pakai stokin sekolah. 

Alaa..bak kata kakak aku, dorang mahu ikut stail korea ala2 Lee Min Ho yang memang tak pakai stokin dengan seluar stack! (dalam City hunter siapaperasan?)


Tapi masalahnya juga, aku rasa dorang tak ngam la buat stail gitu.. tidak kena.. lain laa kalau Lee Min Hoo.. hehehe


ok back to the story tadi,
Tiba2..
Seorang daripada budak sekolah bermotorsikal tu barangnya jatuh, daripada apa yang aku lihat macam baju t-shirt pula.
 Dia pun berhenti laa. Tinggal la dia kat belakang dan aku pun tengoklah kat belakang dia parking motor kat tepi dan ambil balik baju tu.

 Sampai laa aku sudah tidak nampak dia lagi .. kesian juga kat dia..Tapi kawan2 dia yang lain masih ada kat depan kereta kami..(apasal la kakak aku tak potong jak)..
Itu lah warna-warni kehidupan kan. *senyum

Dan satu lagi kisah menarik terjadi.
 Sampai kat Area Belud Tanduk
 ( pemisah antara Kg.Kulambai dgn Kg.Timbang Dayang) 

Ada lagi pula sorang budak sekolah bermotorsikal. 
yang NERDY dan berbadan kecik!! aku pun sebenarnya tidak la tahu dia tu betul-betul Nerd. Tapi itulah yang terlintas di kepala aku masa tu.


Budak tu pakai HELMET, dan yang lain tadi tu tidak pakai helmet. 



Budak tu pakai TIE, dan yang lain tadi tu tidak pakai TIE
(Tie dia dah terlonggar sampai ke belakang tu yang aku boleh tahu tu).



Dan yang paling PENTING!!

Dia pakai STOKIN!!


Beg dia pula senget ke tepi sebelah kiri. Nampak berat macam banyak buku.





Dan yang menarik perhatian saya.,.budak-budak sekolah motor lain tadi tu 
(yang juga masih kat depan kitaorang tu juga)
Mereka ejek c Nerdy tu dengan perbuatan yang bagi aku agak biadap.
Kesian juga c Nerdy tu. 
Sebab motor c Nerdy tu agak lembap.

Jujurnya, aku pun ada juga tergelak tengok c Nerdy tu.
Sebab motor dia dah la lembap,macam tak stabil pula tu.

Tapi aku bukan berniat nak mengejek, tapi sebenarnya aku rasa terharu dengan situasi sebegitu.

Kalau kita melihat perkara begini dengan mata hati pasti kita mendapat sesuatu pengajaran yang bernilai.

 Its all about LIFE!! Inilah warna-warni kehidupan. Ada hitam, putih, biru, hijau, pink dan banyak lagi.

Kalau warna kanvas hidup kita dengan warna hitam sahaja. Pasti rasa kosong.

 Begitu juga dengan warna putih sahaja. Atau pink sahaja. Jadi lihat lah setiap kejadian dalam hidup kita ne melalui mata hati. 
Supaya hidup kita penuh dengan warna-warni.^_^

 Apa yang terlintas di fikiran aku waktu itu adalah
"Kisah Arnab dan Kura-Kura".
Ya memang benar c Nerdy sudah kalah dalam perlumbaan motor itu.

 Tapi aku berharap dalam perlumbaan untuk mencapai kehidupan yang sebenar.
c Nerdy akan menang.
ya!! dalam Kisah Arnab dan Kura-Kura pun..
Akhirnya Kura-Kura lembap yang memenangi perlumbaan itu.






Perlumbaan bermula..
 Mana boleh si kura-kura yang lembap mampu megalahkan si Arnab.





Jangan tidur di siang hari wahai Arnab.
Kelak apa yang di hajati tidak mampu di kecapi. 



Ya memang benar si Arnab lebih laju daripada si Kura-Kura. 
Tapi mengapa bukan si Arnab yang memenangi perlumbaan?




Kerana dalam cerita ini. 
Tingkah laku Si Arnab adalah sombong dan bongkak.
Si Kura-Kura pula tahu dia lembap tapi dia TIDAK PUTUS ASA..


Aku rasa yang tidak perlu untuk list-kan pengajaran daripada cerita ini. 
Aku hanya cuba mengajak anda berfikir. Fikir-fikir kan.
^_^



Kembali ke jalan yang benar~


10 comments:

Zafirah Ripin said...

waaah! Hidup kita ni cantik dan penuh kejutan. SubhanaAllah.

Unknown said...

eya ela.. indah..Warnalah kanvas hidup mu dengan senyuman..^_^

niesalhaq said...

Itulah kehidupan namanya dik.
Tapi, jangan risau, semuanya Allah dah aturkan dengan baik. In shaa Allah. Jalanilah kehidupan dgn penuh senyuman ;)

Unknown said...

In Shaa Allah kak nies..^_^

Unknown said...

uh..kesiannya budak nerd dibuli.. betul..nerdy tu macam si kura2..walaupun dasarnya orang tgk lemah tapi dia kuat.. :')

dan budak nerdy nie bijak ..haha..kita suka kawan dengan diaorang.. tak mengjengkelkan..

Unknown said...

Lagi baik jdi kura-kura yang tak pernah putus asa.. dari jadi arnab yang sombong...kn.. hehe...:)

Mia Liana said...

alahai kesiannya kena ejek..

Unknown said...

Tak syokkn kne ejek.. :(

Tiyang Magelang said...

begitulah kehidupan,kalau tak ada macam tu tak seronok pulak,hehee

Unknown said...

@Tiyang Magelang
:) ya betul.

 

Followers